Градините са шедьовър на класическия китайски ландшафт. В тях може да се проследи перфектния баланс между природа и допълнително създадени архитектурни елементи. Чувството за съвършена хармония се постига чрез спазването на принципите на изкуството фън-шуй. Изградените или създадени архитектурни или природни обекти са планирани така, че не само да не намаляват въздействието на заобикалящата природа, но да съдействат за постигането на търсената хармония.
Градините Сузу са апотеоз на китайското артистично, интелектуално и занаятчийско изкуство. Тъй като дизайнерите им са били добре образовани интелектуалци, то темите, украсата и дори имената на градините са силно повлияни от културно и литературно наследство, вдъхновени са от класическите поеми или легенди. Дърветата и цветята в градините са избирани не само заради красота им, но заради символичното им значение и асоциациите, които се правят с тях. Например, лотосът символизира чистота и е въплъщение на благородния характер, на душата, която се бори с материалния свят, издига се от калта, за да стигне светлината. (снимка)
Китайските градини отразяват търсенето на красота и покой на древните богати китайци и особено на образованите хора. Да имаш градина е означавало да създадеш свой свят, който да те отделя от суматохата и мърсотията на заобикалящия ни свят. В изградената градина всичко е красиво, чисто и близко до природата. Хармоничната атмосфера на класическите китайски градини ги правят прекрасна обстановка за изискани културни занимания, които са обожавани от древните китайци - рецитиране на поеми, наслаждение на калиграфското изкуство, пиене на чай или слушането на опера.
Градините Сузу са с хилядолетна история и всяка от тях притежава свой собствен стил, чар, особеност в дизайна и структурата. Четирите най-популярните от тези градини, които представят различните стилове на династиите Сонг, Юнг, Минг и Кинг, са Павилионът на бушуващите вълни, Градината на лъвската гора, Градината на скромния управител и Градината за лутане.
Павилионът на бушуващите вълни (снимка)
Изградена през 1044, градината е най-старата съществуваща класическа градина в Сузу. Градината е семпла, естествена, тиха и усамотена. Криволичещите коридори, алпинеуми и стари дървета са разположени в близост до водата и то пози начин се смесват външни и вътрешни изгледи и заимстват изгледи от водната повърхност. Счита се, че водата служи за баланс на другите елементи в природата и в градината. Ако посетител се разхожда през градината, водните отражения и контури си взаимодействат с другите елементи. Образите във водата могат да привлекат окото чрез проблясване на слънчева светлина, или чрез създаване на особено настроение, отразяващо сивото небе. Водната повърхност отразява архитектурните и природни елементи, и чрез нея тези елементи взаимно се допълват: светлина и тъмнина, твърдост и течност, създадено от природата и създадено от човека.
Градината на Павилионът на бушуващите бури предлага красиви гледки през всичките сезони – през пролетта посетителят може да седи на зелената трева и да се радва на високите бамбукови дървета, през лятото, седнал в сенчестия павилион, човек се радва на цъфтящия лотос, през есента – сладникавия аромат на цветята тревожи обонянието му, а през зимата – картината на цъфналите вишни е прекрасна през прозореца. Алпинеуми и стени, покрити с цветя допринасят за великолепието на тази древна градина. Един от надписите на стените на Павилиона гласи: „Свежият полъх и блестящата луна са безплатни подаръци, близките и далечни потоци и хълмовете са привързани едни към други”. Посещавайки павилиона и наслаждавайки се на простата природна красота и хармония, посетителят неминуемо се докосва до хилядолетната мъдрост и умение на древните китайци да откриват красотата навсякъде и да търсят нейното отражение във водната повърхност, в човешката мисъл, във древната философия за същността на живота.
Градината на лъвската гора
Градината е създадена е през 1342. Разположена е по протежение на главната алея на Сузу. Влизайки в нея, посетителят открива множество изкуствени хълмове, натрупани от изящни и умело оформени камъни от езерото Тай, които са с различни интригуващи форми, и повечето от тях приличат на лъвове, от където произлиза името на градината. Тя се състои от Планината на градината на лъвската гора, която не е висока, но е съставена от множество кухини, които внушават чувството на великолепие. Изградена изцяло от ерозирал варовик, тази миниатюрна планина изглежда гротескно и същевременно внушително. Скалите за китайската градина означават същото както статутите в европейската. Дълбоката почит на китайците към скалите произлиза от отношението на древната религия към природата, което включва благоговение пред планините. Скалите се считат, че притежават концентрирана естествена енергия и символизират местообитанията на безсмъртните даоисти. Езерата в Градината на лъвската гора не са дълбоки, но са със слоести брегове и са раздвижени от водопади. В удобни цветни легла са разположени красиви растения, а естетическият външен вид на високите дървета придава на градината необикновен чар. Каменни алеи, свързващи кухините и пещерите, оформят чуден лабиринт. Дизайнът на всяка една пещера или кухина е различен, а взети заедно те изграждат прочутите осемнадесет сцени със Залата, спяща върху облаци. Павилионите, всеки от които със свой забележителен стил, са построени около водното пространство върху малки, издигнати хълмове; разпръснато тук-там; по стените на коридорите могат да бъдат открити повече от 60 изографисани мраморни плочи.
Градината на скромния управител (снимка)
Разположена в североизточната част на град Сузу, най-голямата градина измежду оцелелите до наши дни древни китайски градини, която градина си е спечелила славата на „каймакът сред градините”, е създадена през 1509 година. Организирана е около централното езеро с множество сгради и павилиони, тераси, стаи, кули, заобиколили водата или издигнати на хълмовете в естествена, неподправена композиция. Градината е най-представителната по отношение на класическите китайски градини на династията Минг и е и типичен пример на градинското изкуство на юг от реката Чангянг. Завършена е през 1513 от висшия сановник Уанг Ксянченг след неговото оттегляне от политическия живот. Нейният създател й дава име, впечатлен от есето на Пан Ю Йинг Ера – „За мързеливото съществуване”, в което се казва, че: „Построяването на къща и засаждането на дървета, поливането на градината и отглеждането на зеленчуци са дейности на скромните хора.”
Три пети от площта на градината е покрита от езера. Основните архитектурни постройки са построени около водното пространство и създават илюзията, че градината сякаш плува във вода. Съсредоточени около езерото, мостове и коридори, хармонично свързани с алеи, алпинеуми, павилиони и кули, създават онази хармония, характерна за естествения и плавен артистичен стил. На всеки завой различни изгледи се представят благодарение на техниката на рамкирани изгледи и заимствани пейзажи. Тези миниатюрни гледки, в които природата и архитектурата се сливат в едно, създават търсената хармония на връзката с вечната природа. До известна степен гледките, които се създават, приличат на нарисувани природни картини. Докато в европейските градини вниманието е насочено към различните видове растения, то в китайските градини взаимодействие между скалите, почвата, водата, растенията, павилионите, светлината и алените е от съществено значение. Китайците използват доста пестеливо цветята в своите градини, като подбират всяко цвете в зависимост от неговата символика. Бамбукът символизира гъвкавият характер, който устоява на превратностите на времето, иглолистното дърво символизира дълголетие, упорство, твърдост и издръжливост, божурът символизира богатство, а хризантемата символизира великолепие, блясък и куража на саможертвата в името на вечния живот. (снимка)
Градината е разделена на три части: източна, средна и западна. Средната част е най-хубавата с чудните планини, чистата вода, изискани сгради, пищни дървета и цветя, които напомнят на южните пейзажи от долното течение на река Яндзъ.. Тук се намират чаровните изискани Зала на уханието, което отлита надалеч, Залата с 36-те китайски патици, Залата на 18 татулови цветя и повече от десетина павилиона, всеки от които със собствен стил, въплъщения на лукса и естетиката на династията Минг. Цялостното разположение на сградите разделя интериора на градината на малки кътчета, които съдържат един или няколко малки живописни изгледи. Сградите в гадината са свързани с покрити алеи и различните пространства са визуално свързани чрез изгледи, прокрадващи се през отворените врати, прозорци с решетка, и декоративни отвори в стени. На други места изгледът е нарочно възпрепятстван от постройки или други „естествени” бариери като изкуствени планини. Дизайнерът на градината се стреми да обмисли как определен изглед може да се променя с движението на посетителя. Времето, прекарано в Градината на скромния управител, минава неусетно – във всеки кът посетителят може да преоткрие хармоничното съчетание и търсеното внушение.
Градината за лутане
Градината за лутане е създадена през 1522 и е типична градина от периода на династията Минг. Цялото пространство е артистично подредено и аранжирано с изискани детайли. Значението на името й е „дълго съществуване между рая и земята”. Разделена е на 4 части: изкуствени хълмове на запад, пасторален пейзаж на север, зали и павилиони на изток и вода в центъра. Криволичещ коридор свързва отделните й части, веранди, тераси, странни скали и чисти потоци. Тук могат да бъдат видяни прочути дървета и специални цветя, които оформят множество малки и големи цветни лехи и петна. Градина в градината, гледка вътре в самата природна картина кара посетителят да са връща отново и отново към изживяната духовна наслада. (снимка)
В градините на Сузу се чувства желанието на човек да се оттегли от активното участие в живота и да се разграничи от светските прояви. В древната китайска философия пречистването на душата се осъществява чрез връзка с културата и това е основната тема на градинския ландшафт. Хълмове и вода, цветя и дървета, павилиони, тераси, кули и зали оформят основните градински елементи, а забележителната неповторима атмосфера се постига чрез тъмния цвят на покривните керемиди, сивотата на тухлите и кестеновия цвят на дървените подпори.
В Градините Сузу е събрана цялата природа в орехова черупка, която дава възможност на посетителя „да почувства чара на планината, на гората и пролетта без да напуска шумната среда на града”. Тяхната непреходна красота се крие в това, че архитектът, философът, поетът, художникът, и обикновеният човек могат да намерят всичко в идеята, вкуса, линията, и ритъма. Разкриването на градинските пейзажи е истината за откриването на хармонията. Когато човек се наслаждава на чая, на поемата, на аранжировката на цветята или свирейки на музикален инструмент в градината, той получава най-естественото вдъхновение. За туристите, които искат да вникнат в китайската същност, градините Сузу са най-добрият музей.
Боболи
Едни от най-елегантните и обширни италиански градини, които и до ден-днешен са еталон в парковото изкуство, са Градините Боболи край Флоренция. Те съчетават в себе си изява на ландшафтното изкуство и отглеждането на растенията с наличието на скулптури, водни атракции, препратки към митологията, тосканска топография.
Разходка из най-голямата бамбукова гора в Европа
Най-голямата бамбукова градина в Европа е замислена още през 1855 година от Йожен Мазел, ботаник по призвание и търговец на подправки по професия. Той пътува често до Азия, откъдето започва да внася бамбук - непознат по това време на нашия континент. Засажда го в имението си в Прафранс, което се намира в най-южната част на Франция.
Изящната колекция от редки растения в Хидкоут
Градините са толкова интересни, че не е възможно да бъдат представени само чрез поредица от отделни "стаи" и невероятен списък от редки растения. Каквото и да се напише за тях, ще бъде скучно в сравнение с реалността. От своето създаване до ден-днешен Хидкоут оказва огромно влияние върху парковото изкуство.
Коментари | Напиши коментар | Скрии коментарите