Френският класически градински стил, т. н. френска градина е в апогея на своето развитие по времето на Луи ХIV(1638-1715) и неговият главен архитект Андре ле Нотръ (1613-1700) . Вдъхновението за създаването на тези градини идва от италианските ренесансови градини от 14 и 15 век и от идеите на френския философ Рене Декарт (1576-1650). По това време французите отварят своите градини и въвеждат огромните пропорции. Френските градини въплъщават превъзходството на човека над природата и възможността това човешко господство, богатство и власт да бъдат демонстрирани. Френския градински стил се основава на симетрията и на принципа на установяване на ред в природата.
Рене Декарт, основателят на аналитичната геометрия, е вярвал, че естествения свят е обективно измерим и пространството е безкрайно делимо. Според него всяко движение е в права линия и съгласно това пространството е вселенска мрежа от математически координати и на всяко нещо може да бъде намерено местонахождението върху безкрайно простиращите се равнини. Френската градина дава физическо и визуално представяне на картезианската система и философия.
Формалният и симетричен градински стил поставя къщата/двореца централно върху обширна и равна плоскост. Огромна централна ос, която се смалява към края си, насочва погледа на наблюдателя към хоризонта, карайки имението да изглежда даже по-голямо от действителното. Посетителят вижда градината като единно цяло, но в същото време не може да различи всичките й компоненти. Наблюдателят е воден от логическата последователност на разкриващото се пред него и се изненадва от отделните елементи, които се разкриват пред очите му, когато ги доближи. Винаги има алегорична история, която е представена чрез статуите и водните съоръжения. Историята е с митологическа основа. Чрез малки, почти незабележими промени се разкриват градинските изненади и се разширява градинската перспектива. В тези обширни градини организираното пространство е предназначено за забавление на посетителите (гостите или представителите на двора) чрез пиеси, концерти и фойерверки. През 1664 Луи XIV шест дин празнува в своите градини с представяне на различни кавалкади, комедии, балети. Градините на Версай са имали воден театър, украсен с фонтани и статуи. Кораби с реално размери са плавали по Големия канал, а по време на тържествата през лятото градините са се превръщали в бална зала на открито.
Първата важна градина, която е създадена в този стил, е градината на замъка Во-льо- Виконт, изградена от Никола Фуке, министър на финансите на Луи XIV, в началото на 1656. Фуке наема Луи ла Во за да изгради замъка, Шарл льоБрун да създаде статуите за градината и Андре льо Нотръ да направи градината. Ва първи път градините и замъкът са били идеално интегрирани. Огромна перспектива от 1500 метра се разкрива от подножието на замъка до статуята на Херкулес. Пространството е било запълнено с цветни лехи, в които вечно зелени растения са организирани в сложна шевица, оградени с цветен чакъл, а по продължение на алеите на равни интервали са поставени статуи, басейни, фонтани и внимателно подрязани топиарни фигури. Постигнатата симетрия в градините на замъка е близка до съвършенството и уникалността, които рядко се наблюдават в изкуството на класическите градини. Замъкът е изграден в центъра на тази стриктна пространствена композиция, символизираща власт и успех.
Най-голямото постижение на френските класически градини са градините на двореца Версай, създадени от Андре льо Нотръ между 1662 и 1700 (снимка) . Те са били най-обширните градини в Европа, обхващащи 15 000 хектара и са организирани около ос изток – запад, следвайки пътя на слънцето: слънцето е изгрявало над Военния трибунал, огрявало е мраморния двор, преминавало над замъка, огрявайки спалнята на краля и е залязвало в края на Големия канал, отразено в огледалата в Залата с огледала. Контрастирайки с голямата перспектива, която се простира до хоризонта, градината е била пълна с изненади – фонтани, малки градини, изпълнени със статуи, където е имало възможност за по-усамотени разходки. Основният символ на градината е слънцето – емблемата на Луи XIV, който е илюстриран чрез статуята на Аполо в централния фонтан на градината (снимка) .Внушението, че кралят е господар на природата, се постига чрез всеки конкретен детайл на парка.
Формата на френската градина е силно повлияна от Италианската ренесансова градина. Типични елементи на френската градина са:
Примери за френска барокова градина са:
Градините на замъка Шантий
Градините на замъка Фонтенбло
Градините на двореца Тюйлери
Градините на Сент Жермен ен Ле
Градини, създадени по подобие на френската барокова градина, са:
Градините на двореца Бленхайм, Англия
Градините на Петродворец, Санкт Петербург, Русия
Имението Кусково, Москва, Русия
Дворец Рацониджи, Италия
Градините на Браниски дворец, Бялисток, Полша.
Шоуто на цветята в Челси – мястото, където всички градинари си сверяват часовниците
Цветното шоу в Челси е най-голямото пролетно шоу, посветено на градините и на цветята. То е сред най-престижните и най-популярното събитие в областта на градинарството в цял свят, както и голямо светско събитие в Лондон. В програмата му традиционно се включва представяне на дизайнерски решения за оформяне на градинското пространство, а също така и пазар на цветя.
Шоуто на цветята в Челси – мястото, където всички градинари си сверяват часовниците
Цветното шоу в Челси е най-голямото пролетно шоу, посветено на градините и на цветята. То е сред най-престижните и най-популярното събитие в областта на градинарството в цял свят, както и голямо светско събитие в Лондон. В програмата му традиционно се включва представяне на дизайнерски решения за оформяне на градинското пространство, а също така и пазар на цветя.
Парад на цветята
Красотата на пролетта, пъстротата на цветята, лалетата, разрастването на индустрията с цветя - все основания, които са в основата на почти стогодишната на някои места традиция за организиране на паради на цветята. Ако си зададем въпроса какво свързва Цветния парад в Сполдинг (Англия) през пролетта и Парада на цветята в Холандия през април - това са лалетата и стремежът поминъкът за отглеждане на тези нежни и впечатляващи цветя да се утвърди в двете страни, да се привлече вниманието на големите компании и да се гарантира препитанието на много хора.
Коментари | Напиши коментар | Скрии коментарите